Kansainvälinen vaikuttaminen

Ay-liikkeellä on monta tapaa vaikuttaa työntekijöiden asioihin myös kansainvälisesti. Enää ei toimita vain virallisten kansainvälisten elinten ja järjestöjen kautta, vaan yhä enemmän verkostoissa, sosiaalisessa mediassa sekä osallistumalla erilaisiin projekteihin ja tapahtumiin yhdessä muiden kansalaisjärjestöjen kanssa.

Ay-liike kampanjoi kansainvälisesti muun muassa työntekijöiden oikeuksien, reilujen työehtojen ja lapsi- ja pakkotyön lopettamisen puolesta. Sinä voit aloittaa oman osallistumisesi kysymällä kaupassa ostamasi tuotteen alkuperää ja valmistustapaa!

Jos ay-liikkeen kansainväliseen toimintaan osallistuminen kiinnostaa sinua, kysy toimintamahdollisuuksista työpaikkasi luottamusmieheltä. Voitte myös ideoida yhdessä työpaikalla tai ammattiosastossa toimintatapoja tai kampanjoita. Kannattaa myös selvittää, mihin kansainvälisiin projekteihin ammattiliittosi osallistuu.

Esimerkkejä ay-liikkeen kansainvälisestä toiminnasta

Kunnon työn ​päivä

Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin lanseeraamaa Kunnon työn päivää (World day for decent work) vietetään vuosittain 7. lokakuuta ympäri maailmaa. Päivän viettotavat vaihtelevat seminaareista mielenosoituksiin ja muihin tempauksiin.

Puhtaat vaatteet -verkosto

Kansainvälisen Puhtaat vaatteet -verkoston tavoitteena on työolosuhteidenja työntekijöiden oikeuksien parantaminen kansainvälisessä vaate- ja tekstiiliteollisuudessa. Ammattiliittojen lisäksi verkostossa toimii mm kuluttajajärjestöjä. Verkosto haluaa vaikuttaa paitsi kuluttajien ostopäätöksiin myös yrityksiin ja maiden hallituksiin.

Nenäpäivä

Joka syksy järjestettävä Nenäpäivä tarjoaa ammattiliitoille, ammattiosastoille ja jäsenille hauskan tavan tehdä hyvää. Osallistumalla keräykseen tuet muun muassa Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin työtä Ecuadorissa, Kolumbiassa, Intiassa, Ghanassa ja Haitissa.

SASKin opintomatkat ja lähettiläät

Ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK järjestää vuosittain opintomatkoja kehitysmaihin. Matkojen tavoitteena on tutustua kohdemaiden työelämään ja ay-liikkeeseen lisätä siten osallistujien tietämystä kehitysmaiden arjesta. Suomessa SASKin toimintaan voi osallistua ryhtymällä kunnon työn lähettilääksi. SASK on suomalaisen ay-liikkeen kehitysyhteistyöjärjestö.

Eurooppalaise​n ay-liikkeen kampanjat

Euroopan ammattiyhdistysliikkeen kattojärjestö EAY järjestää eurooppalaista ammattiyhdistysliikettä yhdistäviä kampanjoita. EAY on järjestänyt mm. mielenosoituksia EU huippukokousten yhteydessä ja niihin on osallistunut myös suomalaisia ay-aktiiveja.

Lisätietoja SAK:n kansainvälisestä edunvalvonnasta ja kansainvälisestä ay-liikkeestä