Jännitystilat johtuvat usein huonoista työasennoista tai toistotyöstä. Huono työasento voi johtua mm. kalustuksesta, valaistuksesta, tottumuksesta tai työvälineiden epäsopivasta mitoituksesta.

Miten huonoa työasentoa voi korjata, Terveystalon fysioterapeutti Katja Kivenjuuri?

1. Vaihda asentoa

– Paras työskentelyasento on seuraava asento. Kun vaihdat työskentelyasentoa mahdollisimman usein, kuormitat kehoasi monipuolisesti työpäivän aikana.

2. Huolehdi hyvästä ergonomiasta

– Toimistotyöntekijöiden kannattaa huomioida työpisteensä säätäminen. Teollisuuden nostotöissä kannattaa kiinnittää huomiota oikeaan nostotekniikkaan.

3. Muista taukoliikkeet

– Töissä on aina hyvä välillä tehdä elvyttäviä minitaukoliikkeitä ja vastaliikkeitä.

– Toimistotöissä taukoliikkeeksi riittää nouseminen ylös pöydän ääreltä. Teollisuuden nostotöissä selän oikaiseminen elvyttää verenkiertoa.

4. Käytä portaita

– Käytä mielikuvitusta ja mieti, miten työpäivästä saa aktiivisemman. Kannattaa tulostaa vähän kauempana olevalle tulostimelle ja käyttää portaita aina, kun se on mahdollista.

5. Huolehdi kunnostasi

– Pidä huolta kunnostasi ja terveydestäsi. Kun lihaskestävyytesi on kunnossa, jaksat myös paremmin pitää oikean työskentelyasennon.

Mikä Peltonen