Kaikki osaavat pyöritellä olkapäitä, kurotella käsillä ja venyttää kylkiä sekä selkää. Silti monella taukojumppa jää tekemättä. On helppo vedota kiireeseen, sillä kovasti puurtavia työntekijöitä arvostetaan työyhteisössä. Taukojumppa ei kuitenkaan varasta aikaasi, vaan kirkastaa ajatuksesi. Jumpan jälkeen olet entistä tehokkaampi.

Selkäliiton järjestö- ja liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen kehottaa pitämään mielessä seuraavat viisi syytä, joiden vuoksi taukojumppa kannattaa ottaa tavaksi työpaikalla.

1. Ryhti paranee. Avaavat liikkeet ovat vastaliikkeitä kasaan painuneelle ryhdille. Niiden ansiosta ryhti paranee, liikkuvuus kasvaa ja hengitys tehostuu.
  2. Keho ja aivot virkistyvät. Taukoliikunnan seurauksena verenkierto vilkastuu ja vireystila paranee.
  3. Stressi hellittää. Säännöllinen taukojumppa voi helpottaa stressin hallinnassa.
  4. Kipu helpottaa. Jumit, yksipuolinen rasitus ja koettu kipu helpottavat, koska liikkuminen vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä.
  5. Yhteisöllisyys lisääntyy. Taukojumppa työkavereiden kanssa on hauska sosiaalinen tapahtuma. Yhteinen jumppahetki motivoi liikkumaan säännöllisesti.

Tilaa itsellesi maksuton taukojumppamuistutus. Saat arkisin kerran päivässä viestin, jossa on linkki päivittäin vaihtuvaan jumppaohjeeseen.

Lisää ohjeita taukojumppaan saat Selkäkanavalta.

Päivi Pajula/vapaa toimittaja