Pian on taas se aika vuodesta, kun monet alkavat voivotella heräämisen vaikeutta. Pimeät syysaamut tuntuvat taistelulta väsymystä vastaan. Herätyskellon ääni rummuttaa tärykalvoja, ja vällyjen alta nouseminen tuntuu vastenmieliseltä.

Vaikka unen laatu olisi hyvää ja unen määrä riittävä, syysaamujen hämärä viestii elimistölle lepotilasta. Työpaikalla väsymys heikentää työturvallisuutta tehokkuudesta puhumattakaan.

FRM-vireysvalmentaja Päivi Saarijärvi Uniliitosta kannustaa kokeilemaan piristävää aamurutiinia:

1. Sytytä herättyäsi kirkasvalolamppu ja tee aamutoimet sen loisteessa. Valo keskeyttää unihormonin tuotannon, jolloin elimistön vireystila kohenee.

2. Pese kasvot kylmällä vedellä ja juo lasillinen vettä tyhjään mahaan. Verenkiertosi virkistyy ja aineenvaihduntasi tehostuu.

3. Keitä kananmuna tai paista munakas aamupalaksi. Saat kananmunasta lähes kaikkia tarvitsemiasi aineita, kuten proteiinia, terveellisiä rasvoja ja vitamiineja.

4. Nauti kofeiinipitoista juomaa ennen töihin lähtöä. Kofeiini poistaa väsymyksen tunnetta parhaiten noin tunnin jälkeen heräämisestä.

5. Kävele tai pyöräile töihin, jos suinkin mahdollista. Ulkoilma ja liikkuminen piristävät sekä vähentävät stressiä.

Päivi Pajula