Kop kop

PAKKOLAKI
Blogi: Palkkatyöläiset | Kirjoittaja: Jukka Hämäläinen | 22.10.2015 10:31

Kuka siellä?

Paikallinen sopiminen. Saanko tulla sisään?

Mitä asiaa?

Tulin ilmoittamaan pätkätyöni vakinaistamisesta.

Mutta emmehän me ole tehneet sellaista sopimusta?

Emme olekaan sopineet. Maan hallitus on pakkolailla vakinaistamassa minut.

Vakinaistaako hallitus muutkin suomalaisten työsuhteet?

Ei. Itse asiassa se pyysi minua kertomaan, että pätkätyöläisiä lisätään vakinaisesta väestä oman vakinaistamiseni myötä rajusti.

Kai se korvataan heille jotenkin? Palkankorotuksilla?

Itse asiassa myös työntekijöiden palkat leikkaantuvat vakinaistamiseni myötä. Sitä kautta myös lomaoikeudet heikkenevät.

No mutta kai tämä lisääntyvä epävarmuus ja tulojen menetys jotenkin kompensoidaan työntekijöille.

Kyllä, tulee muutosturva. Se on tosin vain termi irtisanomistilanteessa työntekijälle tarjottavasta koulutuksesta irtisanomisajan palkalla. Myös työterveyshuolto jatkuu puoli vuotta työsuhteen päättymisen jälkeen. Tämäkin on kuitenkin vain silmänkääntötemppu, sillä työterveys tullaan sote-uudistuksessa sotkemaan onnellisesti normaaliin terveydenhuollon ketjuun.

Mutta eikö tämä lisää työntekijöiden pahoinvointia työpaikoilla ja sitä kautta sairauspoissaolot lisääntyvät?

No, sairauspoissaolojen osalta voidaan todeta, että työntekijöiden omavastuuta sairastavuudestaan lisätään, joten eiköhän työmotivaatio pysy myös pikku flunssassa.

Entäs tuottavuus? Eikö tämä leikkaa tuottavuutta rajusti, jos työntekijät tekevät sairaana töitä?

Yleissitovuuden poistaminen hoitaa tilanteen, kun irtisanominen heikon tuottavuuden omaavien työntekijöiden osalta helpottuu huomattavasti. Hallitus pyysi minua muistuttamaan, että siellä on työttömyyskortistossa jo 400 000 työtöntä. Eiköhän sieltä jokunen motivoituneempi löydy tilalle. Varsinkin kun samaan aikaan leikataan ansiosidonnaista työttömyysturvaa.

Tämähän kuulostaa todella pahalta!

Juu, mutta hallituksen ja EK.n silmissä se näyttää erittäin hyvältä. Onhan sijoittajien saatava koko ajan parempaa tuottoa. Mistäs he muuten saisivat veroparatiiseihin piilotettavia tuottoja? Juuri tämän vuoksi minua ollaankin vakinaistamassa…

KOMMENTOI JA KESKUSTELE AIHEESTA

0 kommenttia