Työväen Retkeilyliiton palvelut SAK:laisten käytössä

23.10.2003 11:33
Uutiset Työelämä
Varkhanmukan mökki Enontekiössä. Kuva: Silva Lehtonen.

SAK ja Työväen Retkeilyliitto TRL ovat solmineet yhteistoimintasopimuksen. Sopimuksen mukaan TRL:n ja Luonnonystävien Kansainvälisen Liiton NFI:n majat ovat jatkossa kohtuuhinnalla SAK:laisten ammattiosastojen ja liittojen jäsenten käytössä. Lisäksi ammattiosastot ja liittojen jäsenet voivat osallistua kohtuuhinnalla TRL:n seurojen järjestämille ohjatuille retkille.

SAK:n ja TRL:n yhteistyön tavoitteena on kehittää palkansaajille ja työyhteisöille sopivaa toimintaa, joka parantaa elinympäristöä ja suosii maltillista matkailua, retkeilyä ja kilpailusta vapaata liikuntaa. TRL:n tarjoama maja- ja retkeilytoiminta soveltuu hyvin ammattiyhdistysliikkeen liikuntaperinteeseen ja osallistavaan ympäristötoimintaan.

Majoitusta ja retkeilypalveluja ammattiosastoille ja jäsenille

SAK:n ja TRL:n yhteistoimintasopimuksen mukaan TRL:n majat ja muu retkeilyyn liittyvä palvelutoiminta on edulliseen hintaan SAK:laisten käytössä. Majojen hintahaarukka on aikuisilta 5-8 euroa/vrk ja lapsilta 1,50-4,50 euroa/vrk. TRL:n majoista ja eripuolilla maata toimivista jäsenseuroista yhteyshenkilöineen löytyy luettelo TRL:n nettisivuilta osoitteesta www.tyovaenretkeilyliitto.com.

TRL tarjoaa liitoille myös muita retkeilyyn ja liikuntaan liittyviä palveluita edulliseen hintaan. Tarjolla on esimerkiksi ammattiosastoille soveltuvia opastettuja retkiä, viikonlopun koulutuspaketteja tai koulutusta erilaisten tilaisuuksien yhteyteen. Retkeily- ja liikuntapalveluiden hintahaarukka on 50-200 euroa.

Tarkempia tietoja TRL:n majoista ja muista palveluista hintoineen voi tiedustella TRL:n toimistosta (trl@trl.inet.fi, puh. 09-767 353) ja jäsenseuroista eri puolilta maata.

Mahdollisuus päästä kansainväliseen majaluetteloon

Yhteistoimintasopimus avaa NFI:n eri puolilla Keski-Eurooppaa sijaitsevat majat SAK:laisille. Liitoilla ja ammattiosastoilla on myös mahdollisuus ilmoittaa omat majoituskohteensa, esimerkiksi majoituspalveluja tarjoavat ay-opistot ja ammattiliittojen majat, NFI:n majaluetteloon. Näin kotimaiset kohteet avautuvat ulkomaisille matkailijoille.

Majaluetteloon ilmoittautuminen tehdään lomakkeella, jota voi tilata TRL:n toimistosta. Pääsymaksu NFI:n internetissä olevaan majaluetteloon on 200 euroa. Tietojen päivittäminen tarvittaessa maksaa 60 euroa.

NFI:n majaluettelossa olevia ulkomaisia kohteita voi varata TRL:n toimiston kautta. NFI:n majaluettelo karttoineen löytyy internetistä osoitteesta www.nfhouse.org.

Majoja ympäri Suomea

Työväen Retkeilyliiton jäsenseuroilla on majoja ympäri Suomea. TRL:n omat majat sijaitsevat Lapissa Enontekiössä ja Kittilässä sekä Pohjois-Karjalassa Ukonjoella.

Työväen Retkeilyliitto on Luonnonystävien Kansainvälisen Liiton NFI:n jäsenjärjestö. Itävallasta lähtöisin olevaan retkeily- ja ympäristöjärjestöön kuuluu nykyään jäseniä 28 maasta. Järjestön tavoitteena on edistää ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää matkailua. NFI:n lomakohteet sijaitsevat Saksassa, Itävallassa, Belgiassa, Sveitsissä ja Hollannissa.

Lisätietoa ja linkkejä

Työväen Retkeilyliitto