Tasa-arvoa tosissaan

SAK
Uutiset Työelämä
Tasa-arvoa tosissaan - Naisjaostosta edunvalvonnan ytimeen

Vuosi 2008 on ammattiyhdistysliikkeessä sukupuolten välisen tasa-arvotyön juhlavuosi. SAK on ollut naistoiminnan uranuurtaja pohjoismaissa ja juhliikin nyt tasa-arvotyönsä 70-vuotispäivää - SAK:n naisjaosto aloitti toimintansa vuonna 1938.

SAK pyrkii oikeudenmukaisempaan yhteiskuntaan. Siksi yksi ammattiyhdistysliikkeen tärkeimmistä tavoitteista on tasa-arvon toteuttaminen niin työelämässä kuin koko yhteiskunnassa. Miesten ja naisten välisen tasa-arvon parantaminen on pitkäjänteistä työtä. Muutokset parempaan ovat tapahtuneet joko suurina kertarysäyksinä tai hitaasti hivuttamalla.

Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen oli pitkään alistetussa asemassa olleiden naisten oikeuksien, aseman ja palkkauksen parantamista. Useista yhteiskunnallisista parannuksista huolimatta epätasa-arvo palkkauksessa ja urakehityksessä on edelleen suurempi ongelma naisilla kuin miehillä. Samasta tai samanarvoisesta työstä maksetaan pienempää palkkaa useimmiten naiselle. Naiset kokevat miehiä useammin myös syrjintää työhön otossa ja sukupuolista häirintää työpaikoilla. Tasa-arvon toteuttamiseksi tarvitaankin edelleen naistoimintaa, -verkostoja ja -koulutusta.

Tasa-arvotyö on muuttunut nopeasti 1980-luvulta alkaen. Naisten erillistoimintana alkanut vaikuttaminen SAK:ssa on muuttunut sukupuolten väliseksi yhteistyöksi ja vuoropuheluksi. Miehet ovat tulleet yhä vahvemmin mukaan tasa-arvotyöhön myös siksi, että pitkään miesten oikeutta vanhemmuuteen ja isyyteen ei otettu huomioon laeissa ja työehtosopimuksissa. Myös miesten lyhyempi elinajanodote on yhteiskunnallinen kysymys, joka vaatii muutoksia niin lainsäädännössä, terveyspalveluissa, elintavoissa kuin työelämässä. Tasa-arvoinen yhteiskunta onkin saatava molempien sukupuolten tavoitteeksi.

SAK ajaa sukupuolten tasa-arvoa tosissaan. Siksi tasa-arvon eteen tehdään työtä komiteoissa, työryhmissä ja ammattiliitoissa. Miesten ja naisten tasapuolinen kohtelu on osa jokapäiväistä edunvalvontaa työpaikoilla. Luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut toimivat sen puolesta, että työntekijöitä kohdellaan oikeudenmukaisesti sukupuoleen, rotuun, uskontoon tai sukupuoliseen suuntaukseen katsomatta. Vaativin työ tasa-arvon parantamiseksi tehdäänkin työpaikoilla ja ammattiosastoissa.

SAK:laisen naistoiminnan juhlavuoden kunniaksi on julkaistu tasa-arvotyötä SAK:laisessa ammattiyhdistysliikkeessä kuvaava historiikki. Tasa-arvoa tosissaan -esite löytyy pdf-muodossa oikean palstan linkin takaa.