Miksi työntekijöihin ei luoteta?

23.10.2010 10:15

Sairauspoissaoloissa syrjiviä käytäntöjä

Marja Erkkilä

Teollisuuden työntekijät joutuvat monissa yrityksissä menemään lääkäriin heti ensimmäisenä sairauspäivänä, kun saman työpaikan toimihenkilöt voivat olla kolme päivää sairaana omalla ilmoituksella. Käytäntö saattaa olla vastoin työsopimuslain vaatimaa tasapuolisen kohtelun velvoitetta, totesi SAK:n kehittämispäällikkö Marja Erkkilä järjestön työympäristöseminaarissa.

8211 Kysymys kuuluu, miksi työntekijöihin ei luoteta. Johdon pitäisi luottaa kaikkiin työntekijöihin ammattiryhmään katsomatta, Erkkilä sanoi.

Myös työterveyshuollon palvelujen tulee olla kaikille henkilöstöryhmille samat. Tästä on myös korkeimman oikeuden päätös.

Sairauspoissaolokäytännöt määritellään kunkin alan työehtosopimuksessa. Erilaiset säädökset työntekijöille ja toimihenkilöille ovat vanhanaikaisia, ja ne tulisi SAK:n mukaan pikaisesti yhdenmukaistaa. Myös sosiaali- ja terveysministeriö suosittaa, että 1–3 päivää kestävissä sairauksissa työntekijän suullisen ilmoituksen tulisi ensisijaisesti riittää. Silti käytännöt työpaikoilla vaihtelevat.

– Pakollisista lääkärikäynneistä pikkuflunssissa aiheutuu vaivaa ja ylimääräisiä kustannuksia, Marja Erkkilä huomautti. – Esimerkiksi paperiteollisuudessa on havaittu, että sairauspoissaolot lyhenevät, kun työntekijän oma ilmoitus riittää.

Työntekijöiden hyvinvointiin tulisi muutenkin kiinnittää laajempaa huomiota. Työntekijäammateissa työkyvyttömyyseläkkeiden alkavuus on kaksinkertainen verrattuna asiantuntija-ammatteihin.

– Kuten työurakeskustelussa on moneen kertaan todettu, tärkeintä on keskittyä keinoihin, joilla saadaan nostettua keskimääräistä 52 vuoden työkyvyttömyyseläkkeelle jäänti-ikää, Erkkilä sanoi.

Monet SAK:laiset ammattiliitot ovat saaneet uusimpiin työehtosopimuksiin kirjauksia toimista, joilla edistetään hyvinvointia työssä, ikääntyneiden jaksamista, terveyttä parantavia työaikoja ja ammatillisen osaamisen kehittämistä. Elintarviketeollisuuden työehtosopimuksessa on jopa ikäohjelmapykälä, jonka mukaan 50 vuotta täyttäneen kanssa on neuvoteltava keinoista, joilla edesautetaan työntekijän työssä jaksamista ja työuran pidentämistä.

Marja Erkkilä puhui lauantaina Kiljavalla SAK:n perinteisessä työympäristöseminaarissa, joka järjestettiin 20. kerran.