Tulevaisuus tänään

SAK:n Tulevaisuus tänään -tapahtuma järjestetään Helsingin Marina Congress Centerissä

Painavaa puhetta työstä ja sen muutoksesta. Tiukkaa asiaa yhteiskunnan murroksesta. Korkeatasoisia keskusteluja. Mieleenpainuvia kohtaamisia.

SAK kutsuu sinut Tulevaisuus tänään -tapahtumaan 7. lokakuuta 2017. Tarjoamme sinulle laajan näkymän työelämän ja yhteiskunnan haasteisiin ja uusiin ratkaisuihin. Tapaat paikan päällä myös mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita omilla esittelypisteillään.

Kaikille avoin ja maksuton tilaisuus järjestetään Helsingin Marina Congress Centerissä, Katajanokanlaituri 6. Ovet avautuvat kello 9. Pääset paikalle muun muassa ratikoilla 4 ja 5.

Tervetuloa!

Kahvitarjoilu (ala-aula)

9.30–11.00
Työelämän ja hyvinvointiyhteiskunnan murros (Europaea-sali)

11.30–12.30
Sanelusta sopimiseen (Europaea-sali)
Irti sukupuolittuneista työmarkkinoista (Nordia-sali)
Yhteispelillä hyvinvointia (Nautica-sali)

13.30–14.30
Työelämän ihmisoikeudet (Europaea-sali)
Alustatalouden kasvot (Nordia-sali)
Tulevaisuuden osaajat (Nautica-sali)

15.00–16.00
Kohti luottamusyhteiskuntaa (Europaea-sali)

Puhujat

Li Andersson

Li Andersson, Vasemmistoliitto
Li Andersson on Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja ja Turun kaupunginvaltuuston jäsen. Andersson valmistui valtiotieteiden kandidaatiksi vuonna 2010 Åbo Akademista pääaineenaan kansainvälinen oikeus.

Juha Antila

Juha Antila, SAK
Juha Antila työskentelee SAK:ssa kehittämispäällikkönä. Ennen SAK:hon siirtymistään hän toimi työelämän tutkijana Helsingin yliopistossa ja työministeriössä miltei kymmenen vuotta. Antila on perehtynyt työelämän kehittämisen kysymyksiin monelta eri kantilta.

Matti Apunen

Matti Apunen, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA
EVA:n johtaja Matti Apunen on toiminut mm. Aamulehden vastaavana päätoimittajana. Hän on Ylen Jälkiviisaiden ja Pressiklubin säännöllinen vieras, kolumnisti ja vapaan markkinatalouden advokaatti.

Jarkko Eloranta

Jarkko Eloranta, SAK
Vuodesta 2016 lähtien SAK:ta luotsannut Jarkko Eloranta on järjestön 21. puheenjohtaja. Sitä ennen hän toimi Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtajana ja toimialajohtajana. Eloranta on valmistunut valtiotieteen maisteriksi Turun yliopistosta.

Tarja Halonen. Kuva: Lasse Keltto

Tarja Halonen, presidentti
Tarja Halonen toimi Suomen tasavallan presidenttinä vuosina 2000–2012. Hän on ollut myös sosiaali- ja terveysministeri, oikeusministeri ja ulkoasiainministeri. Halonen on presidenttikausiensa jälkeen toiminut aktiivisesti kestävän kehityksen edistämiseksi niin kotimaassa kuin YK:ssa ja muissa kansainvälisissä järjestöissä.

Minna Helle

Minna Helle, Valtakunnansovittelijan toimisto
Minna Helle on Suomen valtakunnansovittelija ja tehtävässä ensimmäinen nainen. Hän on tätä ennen tehnyt mittavan työuran työmarkkinajärjestöissä edunvalvonta- ja johtamistehtävissä. Helle on avoimuuden ja tasa-arvon vankkumaton puolestapuhuja.

Kimmo Kedonpää

Kimmo Kedonpää, Pipelife Finland Oy
Pipelife Finland Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Kedonpää on nostanut lopetusuhan alla olleen Utajärven tehtaan konsernin ykköstehtaaksi. Pipelife on valittu Suomen parhaiden työpaikkojen joukkoon yhdeksän kertaa.

Miapetra Kumpula-Natri

Miapetra Kumpula-Natri, SDP
Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri edustaa SDP:tä ja parlamentin sosialistien ja demokraattien ryhmää. Parlamentissa hän on työskennellyt erityisesti digi-, energia-, työllisyys-, metsä- ja lapsiasioissa. Koulutukseltaan Kumpula-Natri on insinööri.

Tuomas Kurttila

Tuomas Kurttila, Lapsiasiavaltuutetun toimisto
Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila on hallintotieteiden ja teologian maisteri. Kurttila oli töissä opetusministeriössä 2003–2010 ja Suomen Vanhempainliitossa 2010–2014. Hän aloitti lapsiasiavaltuutettuna 2014. Kurttila on Euroopan lapsiasiavaltuutettujen puheenjohtaja.

Toni Laturi

Toni Laturi, Sanoma Lifestyle Media
Toni Laturi vastaa Sanoma Lifestyle Median digitaalisesta liiketoiminnasta. Aiemmin hän on toiminut mm. startup-yrittäjänä ja toimitusjohtajana. Vapaa-aikanaan hän tavoittelee Suomeen massiivista akkutehdasprojektia.

Anita Lehikoinen

Anita Lehikoinen, opetus- ja kulttuuriministeriö
Kansliapäällikkö Anita Lehikoinen johtaa opetus- ja kulttuuriministeriön toimintaa ministerien lähimpänä apuna. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa valvoa asioiden valmistelua ministeriössä sekä huolehtia sisäisestä toiminnasta.

Mika Maliranta

Mika Maliranta, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla
Mika Maliranta toimii tutkimusjohtajana Etlassa ja professorina Jyväskylän yliopistossa. Hän on tutkinut tuottavuutta sekä yritys- ja työpaikkarakenteiden dynamiikkaa. Tutkimuksia on julkaistu useissa kansainvälisissä tieteellisissä aikakauskirjoissa. Malirannalla on lisäksi useita luottamus- ja neuvonantajatehtäviä.

Sinikka Näätsaari

Sinikka Näätsaari, SAK
Sosiaaliasioiden päällikkö Sinikka Näätsaari on työskennellyt SAK:n lisäksi mm. VM:ssä ja STM:ssä. Hän on osallistunut useiden sosiaalivakuutusta käsittelevien työryhmien toimintaan ja toimi mm. joustava hoitoraha -työryhmän puheenjohtajana.

Riku Rantala

Riku Rantala, Startup Refugees
Riku Rantala on toimittaja, tv-tuottaja ja tietokirjailija, joka on työkseen matkustanut pari miljoonaa kilometriä ympäri maailman. Rantalan ja Tuomas Milonoffin koolle kutsuma Startup Refugees on 500 yrityksen ja yhteisön verkosto, joka tukee turvapaikanhakijoiden yrittäjyyttä ja työllistymistä.

Pekka Ristelä

Pekka Ristelä, SAK
Pekka Ristelä on SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö. Aikaisemmin hän on seurannut kansainvälistä työelämäkeskustelua muun muassa Suomen palkansaajajärjestöjen Brysselin toimiston johtajana.

Ari Rämö

Ari Rämö, SICK Oy
Ari Rämö on eri kokoisten organisaatioiden pitkän linjan johtaja, bloggaaja ja luennoitsija. Hänen luotsaamansa yritys SICK Oy on omassa sarjassaan sijoittunut Suomen parhaiden työpaikkojen arvioinnissa korkeimmille sijoille viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Annika Rönni-Sällinen

Annika Rönni-Sällinen, SAK
SAK:n työehto-osaston johtaja Annika Rönni-Sällinen on työurallaan toiminut ay-lakimiehenä ja työehtosopimusneuvottelijana. Hän on myös työn ja perheen yhteensovittamisen kokemusasiantuntija eli kolmen lapsen äiti.

Saana Siekkinen

Saana Siekkinen, SAK
Saana Siekkinen on SAK:n työ ja turva -osaston johtaja. Osaaminen ja ammatillinen koulutus ovat olleet keskeinen osa hänen työtehtäviään työuran varrella. Siekkinen on osallistunut moniin työllisyyteen ja ammatilliseen koulutukseen liittyviin työryhmiin. Hän on ollut mm. elinikäisen oppimisen neuvoston puheenjohtaja.

Risto Siilasmaa

Risto Siilasmaa, Nokia Oyj ja F-Secure Oyj
Risto Siilasmaa on Nokia Oyj:n hallituksen puheenjohtaja. Hän on myös F-Secure Oyj:n perustaja ja Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja sekä Elinkeinoelämän keskusliiton hallituksen varapuheenjohtaja.

Lisäksi mukana mm.

• Joona Tihinen, Pipelife Finland Oy

Lisää puhujia tulossa – seuraa ohjelmatietojen täsmentymistä Facebookissa ja Twitterissä!

Bussikuljetukset alueilta

Aika:

07.10.2017

Paikka:

Scandic Marina Congress Center

Osoite:

Katajanokanlaituri 6, Helsinki

Järjestäjä:

SAK

Ilmoittautuminen:

Tapahtumaan on vapaa pääsy. Olisi kuitenkin mukavaa, jos kertoisit meille Facebookissa tulevasi paikalle!