SAK

Uusi kulma

Uusi kulma työelämään. Sivuilla esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta SAK:n kantaa.

Uusimmat kirjoitukset

Työrauha on hyvä Suomessa

LAKKO-OIKEUS
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Tapio Bergholm | 07.12.2015 11:25

Suomen työrauhajärjestelmä on jopa EK:n itse tuottamien tilastolukujen valossa hämmästyttävän toimiva ja rauhaisa, ihmettelee SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm blogikirjoituksessaan.

Suomi lyhensi työviikkoa ennen muita Pohjoismaita

TYÖAIKA
KILPAILUKYKY
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Tapio Bergholm | 26.08.2015 13:31

Suomi oli radikaali edelläkävijä, mitä tulee työviikkojen lyhentämiseen viisipäiväiseksi. Asiantuntijat varoittivat sen seurauksista, mutta siitä huolimatta Suomen työmarkkinajärjestöt sopivat 40-tuntiseen työviikkoon siirtymisestä 1960-luvulla, kertoo SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm.

Hyökkäyslakot hiipuivat surulakoiksi

Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Tapio Bergholm | 30.10.2014 10:53

Lama romahdutti lakkojen lukumäärän Suomessa 1990-luvulla. Sen jälkeen niiden määrä on jäänyt pysyvästi matalammalle tasolle, kirjoittaa SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm.

Kuka kuuntelee työntekijää?

TYÖHYVINVOINTI
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Katarina Murto | 03.07.2014 10:03
1

SAK:n luottamushenkilökyselyn mukaan riita-asiat ovat työpaikoilla lisääntyneet. Huono henkilöstöjohtaminen ja sanelua suosivat menettelyt johtavat henkilöstön pahoinvointiin ja aiheuttavat valtaosan lakoista, kirjoittaa SAK:n vastaava työehtoasiantuntija Katarina Murto.

Työtaisteluissa menetetyt työpäivät ennätyksellisen niukat

Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Tapio Bergholm | 06.03.2013 16:33

EK korostaa julkaisussaan Suomen lakkoherkkyyttä, vaikka viime vuonna työtaisteluissa menetettiin ennätysvähän työpäiviä. Lisäksi EK väittää, että lakoista 78 olisi ollut laittomia. Työtuomioistuin on kuitenkin viime vuonna ratkaissut vain 48 työtaisteluihin liittyvää kannetta, Tapio Bergholm toteaa.

Suomi on pudonnut työtaistelukärjestä keskikastiin

TYÖELÄMÄN OIKEUDET
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Tapio Bergholm | 17.12.2012 11:53
1

Suomen työtaistelujen määrä ja niiden yhteiskunnallinen merkitys on kaikilla tilastollisilla mittareilla supistunut dramaattisesti 1990- ja 2000-luvuilla. Uutena piirteenä on se, että työnantajapuoli on aloitteellinen työtaistelutoimissa, SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm huomauttaa.