SAK

Uusi kulma

Uusi kulma työelämään. Sivuilla esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta SAK:n kantaa.

Uusimmat kirjoitukset

Työrauha on hyvä Suomessa

TYÖTAISTELUT
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Tapio Bergholm | 07.12.2015 11:25

Suomen työrauhajärjestelmä on jopa EK:n itse tuottamien tilastolukujen valossa hämmästyttävän toimiva ja rauhaisa, ihmettelee SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm blogikirjoituksessaan.

Ryhmäkanneoikeus parantaisi työrauhaa työpaikoilla

TYÖELÄMÄN OIKEUDET
TYÖEHDOT
ELINKEINOPOLITIIKKA
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: SAK | 27.07.2015 08:19

Mahdollisuus ryhmäkanteisiin paitsi parantaisi yksityisten henkilöiden oikeusturvaa, olisi myös elinkeinoelämän etu, sillä jo pelkällä olemassaolollaan se ehkäisee epätervettä kilpailua. Se lisäisi työelämän vakautta, kirjoittaa SAK:n päälakimies Timo Koskinen.

Huomio laittomien lakkojen syihin

SOPIMINEN
AY-LIIKE
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Matti Tukiainen | 25.02.2015 11:11
SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen

Miksi liitto tai ammattiosasto järjestää laittoman lakon? Tekeekö se sen piruuttaan tai pahuuttaan? Eikö lakko voi johtaa työnantajan tilanteen heikentymiseen, jopa konkurssiin ja työpaikan menetykseen? Ei sellaista kukaan halua.

Näpit irti lakko-oikeudesta

KANSAINVÄLISET ASIAT
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Lauri Lyly | 18.02.2015 09:21
1

Jos palkansaajalla ei ole oikeutta lakkoilla tai liittyä ammattijärjestöön, häneltä puuttuvat työelämän perusoikeudet. SAK:n, STTK:n ja Akavan puheenjohtajat kehottavat Pohjoismaiden hallituksia vaikuttamaan muihin hallituksiin ja työnantajajärjestöihin ihmisoikeuksien suojelemiseksi työelämässä.

Käräjäoikeuden turvaamistoimipäätöksen puolustamiselle ei löydy perusteita

KANSAINVÄLINEN OIKEUS
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Jari Hellsten | 11.06.2012 00:47

Lainkäytön emeritusprofessori Jyrki Virolainen on HS:n mielipidesivulla 9.6. astunut työoikeuden tantereelle, puolustamaan Helsingin käräjäoikeuden väliaikaista turvaamistoimipäätöstä, jolla kiellettiin Finnairissa työehtosopimuksen voimassa ollessa toimeenpantu työtaistelu. Kyseinen päätös on ensimmäinen, jossa yleinen tuomioistuin määrää voimaan tulleen uhkasakon asiassa, joka lain mukaan tulisi käsitellä työtuomioistuimessa. Siltä osin kuin päätös perustuu työriitalakiin, on tapahtunut tuomiovirhe.