Hievanen Sauli

Hievanen Sauli

Kirjoittaja työskentelee elinkeinopoliittisena asiantuntijana SAK:ssa.

Uusimmat kirjoitukset

Harmaa talous liikennekaaren musta aukko

LIIKENNEPOLITIIKKA
HARMAA TALOUS
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Sauli Hievanen | 12.07.2016 09:09

Digitalisaatio muuttaa myös liikennebisnestä. Keinoja harmaan talouden torjumiseksi uudessa liikennekaaressa ei kuitenkaan ole vielä mietitty. Tarvitaan täsmennyksiä myös työsopimuslakiin.

Infravisiot loistavat poissaolollaan

INVESTOINTIPOLITIIKKA
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Sauli Hievanen | 23.06.2016 09:54

Suomi erottuu muista Pohjoismaista muun muassa siinä, ettei sillä ole pitkän aikavälin liikennehankkeiden investointiohjelmaa. Voikin kysyä, miten moinen on mahdollista, ihmettelee elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen.

Raideinvestoineilla asuntoja ja tuottavuushyppy

ASUMINEN
ELINKEINOPOLITIIKKA
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Sauli Hievanen | 25.01.2016 12:00
1

Tehokkaimmin valtion rahat käytetään asuntopolitiikassa investoimalla kasvukeskusten raidehankkeisiin. Hyvä sijainti joukkoliikenneyhteyksien varrella saa yksityisen sektorin rakentamaan kilvan asuntoja, SAK:n Sauli Hievanen kirjoittaa.

Suuri junakaappaus

KILPAILUTUS
YKSITYISTÄMINEN
MATKAILU
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Sauli Hievanen | 02.10.2015 10:08

VR:n on vaikea syyttää valtiota sopimusrikkomuksesta, kun valtion tahdon yhtiössä määrää viime kädessä omistajaohjausministeri Juha Sipilä, huomauttaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen.

Raideinvestoinneilla uusia asuntoja

TALOUS
INVESTOINTIPOLITIIKKA
ELINKEINOPOLITIIKKA
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: SAK | 23.09.2015 10:23

Nykyisillä asuntopolitiikan välineillä ei kyetä rakentamaan riittävästi asuntoja. Raideinvestoinnit synnyttävät uutta asuntotuotantoa ja tuovat rataan sijoitetun euron vähintään kolminkertaisena takaisin yhteiskunnalle, kirjoittaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen Aamulehdessä.

Karu totuus – hallitus vähentää liikenneinvestointeja

ELINKEINOPOLITIIKKA
ASUMINEN
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Sauli Hievanen | 02.06.2015 15:20 (päiv. 02.06.2015 15:51)

Tuore hallitus ryhtyy purkamaan liikenneverkon korjausvelkaa 600 miljoonan euron lisärahoituksella. Kolmivuotisen kertapaketin jälkeen liikennerahoja leikataan kuitenkin pysyvästi, SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen toteaa.

Pisaran sijaan sangollinen jäävettä

ELINKEINOPOLITIIKKA
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Sauli Hievanen | 24.02.2015 11:49 (päiv. 25.02.2015 09:18)
4

Pisararadan kaataminen oli kokoomukselta kova teko. Suomen pääkaupunkia ei ole valtion taholta kohdeltu näin hävyttömästi miesmuistiin, kirjoittaa SAK:n Sauli Hievanen.

Metropolihallinto ei käy – mitä tilalle?

HALLINTO
ASUMINEN
ELINKEINOPOLITIIKKA
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Sauli Hievanen | 13.02.2015 12:52

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen on suivaantunut kokoomuksen ilmoituksesta kaataa pitkään valmisteltu metropolihallinto. Pääkaupunkiseudun maankäytön sekä asunto- ja liikennepolitiikan yhdistävä hallintomalli olisi ollut oleellinen parannus nykyiseen.

Investointeja ja ylläpitoa ei pidä asettaa vastakkain

ELINKEINOPOLITIIKKA
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: | 12.12.2014 12:59

Liikenneinvestointeja ja väylien ylläpitoa ei pidä asettaa vastakkain. Molempia tarvitaan kasvun tukemisessa, kirjoittaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen.

Yksi ministeriö vastuuseen yhdyskuntarakentamisesta

ELINKEINOPOLITIIKKA
ASUMINEN
TUOTTAVUUS
KILPAILUKYKY
Blogi: Uusi kulma | Kirjoittaja: Sauli Hievanen | 13.08.2014 10:20

Helsingin yhdyskuntarakenteen hajautuminen hidastaa Suomen kasvua. Ratkaisu on metropolihallinto, jonka myötä alueen maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä vastaa seututasolla yksi taho kumppaninaan yksiääninen valtio, kirjoittaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen.