SAK

Jakovara

Kirjoituksia palkoista, veroista, sosiaaliturvasta ja talouselämästä. Sivuilla esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta SAK:n kantaa.

Uusimmat kirjoitukset

Kustannuskilpailukyky ei kerro talouden tasapainosta

PALKKAUS
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Patrizio Lainá | 05.09.2017 10:00
2

Kustannuskilpailukyky soveltuu huonosti yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi. Ekonomisti Patrizio Lainán mukaan järkevämpää olisi keskittyä reaalisen kilpailukyvyn parantamiseen.

Ovatko teollisuuden energiatuet turhia?

KESTÄVÄ KEHITYS
YMPÄRISTÖ
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Olli Koski | 13.09.2016 16:34

Kansainvälisesti kilpailevat yritykset tarvitsevat yhdenvertaisen pelikentän. Suomen on myös pidettävä huolta vientiyritysten kilpailukyvystä, kirjoittaa pääekonomisti Olli Koski.

Miksi kilpailukykysopimus?

SOPIMINEN
PALKKANEUVOTTELUT
PAKKOLAKI
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Olli Koski | 01.03.2016 10:41
8

Palkansaajilla on tällä hetkellä valittavanaan vain huonoja vaihtoehtoja. Koska jotain on päätettävä, SAK:n pääekonomisti Olli Koski valitsisi kaikista vaihtoehdoista sopimisen tien. Hän perustelee kirjoituksessaan miksi.

Yleissitovuus edistää yritysten kilpailua ja tuottavuutta

TYÖEHDOT
YLEISSITOVUUS
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Olli Koski | 18.12.2015 13:22
6

Yleissitovat työehtosopimukset tasapainottavat yritysten välistä kilpailua. Pitäisimme naurettavana, jos joku vaatisi alennusta sähkön hintaan sillä perusteella, että oman yrityksen kannattavuus on kuralla, huomauttaa SAK:n pääekonomisti Olli Koski.

Hallituksen 5+5 ei tuota 10 prosentin kilpailukykyloikkaa

PAKKOLAKI
SOPIMINEN
TYÖELÄMÄ
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 29.10.2015 13:25
1

Valtiovarainministeriön arvio hallituksen pakkolakien vaikutuksista kilpailukykyyn perustuu oletukseen, että tulevissa palkkaneuvotteluissa vaikutukset eivät kompensoidu korkeampina palkankorotuksina. Tämä laskelmien yksinkertaistamiseksi tehty oletus on kuitenkin väärä, SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta kirjoittaa.

Miksi lomarahojen tai työajan sijaan työnantajamaksut?

SOSIAALITURVA
PALKKAUS
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 25.09.2015 13:49

Syy siihen, että SAK:n esittämät leikkaukset kohdistuvat sosiaaliturvan rahoitusosuuksiin, on yksinkertainen: valitsemamme keinot ovat reiluin tapa jakaa taakka kaikkien palkansaajien kesken, ekonomisti Ilkka Kaukoranta kirjoittaa.

Makrotaloustarkastelu: työmarkkinat toimivat, tuotantorakenne ongelmissa

EU
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Joonas Rahkola | 06.03.2014 14:15

SAK:n ekonomisti Joonas Rahkola panee merkille, ettei Euroopan komissiolla ole tällä kertaa mitään pahaa sanottavaa Suomen julkisesta taloudesta. Ongelmana nähdään sen sijaan tuotantorakenteen kapeus, mikä heikentää kilpailukykyä.