Opettajille & kouluille

Olemme keränneet näille sivuille tietoa ja linkkejä aineistosta, jota koulut voivat käyttää opetuksessaan.

Työelämän pelisäännöt -video

SAK on tuottanut opetuskäyttöön videon työelämän pelisäännöistä. Yhdeksän minuuttia kestävässä videossa Reino-pätkätyöntekijää esittää näyttelijä Reino Nordin.

Video soveltuu johdatukseksi työelämän peruskysymyksiin aina peruskoulun 8. luokalta lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin. Sitä voidaan käyttää tukena mm. opintojen ohjauksessa ja yhteiskuntaopin työelämätiedon jaksolla.

Työelämän pelisäännöt -video löytyy SAK-tuubista osoitteesta www.youtube.com/saktuubi. Koulut voivat tilata itselleen videon dvd-muodossa osoitteesta erja.aaltonen@sak.fi, elleivät ole sitä jo postissa saaneet. Dvd-video on on maksuton. SAK on varannut yhden dvd:n koulua kohti.

Työelämäpeli

TyöelämäpeliMobiililaitteilla ja tietokoneilla pelattava Työelämäpeli löytyy osoitteesta www.tyoelamapeli.fi. Peli on tarkoitettu peruskoulun yläluokkien, ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden oppilaille.

Työelämäpelin kysymykset käsittelevät muun muassa työaikaa ja palkkaa, työsopimusta ja työsuojelua.

Työelämäpelin esite

Talouden ja työelämän bingo

Yhteiskuntaopissa on paljon erilaisia käsitteitä ja termejä, joiden oppimisessa voidaan hyödyntää bingopelin ideaa. Talouden ja työelämän bingon avulla on mahdollista perehdyttää oppilaat tehokkaasti ja hauskasti talouden ja työelämän käsitteisiin.

Varsinaisten peliin liittyvien kysymyslomakkeiden (oma talous, talouselämä ja työ) lisäksi mukana on kolme samoja aihealueita käsittelevää yhdistelymonistetta, joita voidaan käyttää esim. lisätehtävänä tai kertausta varten.

Bingon lomakkeet, monisteet ja ohjeet on koottu yhteen pdf-tiedostoon.

Miksi liittyä liittoon ja työttömyyskassaan?

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja JHL:n työttömyyskassa ovat valmistaneet retrohenkisen piirrosanimaation, joka kuvaa nuoren ensi askeleita työelämässä.

Liitot.fi

Osoitteessa www.liitot.fi kävijät voivat etsiä omaa ammattiliittoaan työ- tai opiskelupaikan perusteella, täyttää liittymislomakkeen ja laittaa jäsenyyden sitä kautta vireille.

Tyomarkkina-avain.fi

Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen yhteisessä nettioppaassa on selvitetty keskeiset työelämän säännökset, työntekijöiden ja työnantajien oikeudet ja velvollisuudet sekä sosiaaliturvan pääkohdat. Vuonna 2010 julkaistu opas löytyy osoitteesta www.tyomarkkina-avain.fi.

Ay-historia.fi

Ammattiyhdistysliikkeen neljä sukupolvea on verkko-opintoaineisto, joka käsittelee suomalaisen ay-liikkeen yli satavuotista historiaa työntekijöiden edunvalvojana. Opintoaineisto on jaettu neljään sukupolveen: raivaajasukupolvi, rakentajasukupolvi, edunvalvojasukupolvi ja uusi ay-sukupolvi. Kustakin sukupolviosasta löytyy Työläisen elämää -osio, jossa läpikäydään kyseisen sukupolven elämänvaiheet pähkinänkuoressa. Osiota seuraa kansallisen tason tarkastelu, joka päättyy sukupolven saavutusten esittelyyn palkansaajien näkökulmasta.

Kansallisen tason jälkeen lukija pääsee tutustumaan paikallistason ay-toimintaan. Jokaisen sukupolviosan lopusta löytyy lisäksi kirjallisuusluettelo ja itseopiskelumateriaalia.

www.ay-historia.fi

SAK:n historian aikajana

Tämä on SAK -kohdasta löytyy tietoa SAK:n ja sitä edeltäneiden keskusjärjestöjen kehityksestä aikakausittain jaoteltuna. Klikkaamalla janan vuosilukua tai otsikkoa pääsee tarkempaan tietoon kustakin aikakaudesta tai aiheesta.

SAK:n kalvosarja oppilaitoskäyttöön

SAK on julkaissut 2012 kalvosarjan Viidakon lait eivät päde työelämässä. Kalvosarja on suunnattu mm. toisen asteen ammatillisten oppilaitosten nuorille. Sitä voi käyttää itsenäisenä SAK:n ja työelämän esittelyn pohjana tai osia siitä ammattiliittoesittelyn rinnalla.

Muut julkaisut ja kalvosarjat

Kaikki SAK:n julkaisut ja kalvosarjat löytyvät kohdasta Ainestot. Tässä joitakin poimintoja:

Työelämän pelisäännöt
Oppaassa kerrotaan, mitä nuoren työntekijän pitää tietää työsuhteen perusasioista: työsopimuksesta, sairausajan palkasta, lomista ja lomarahoista, ylitöistä, irtisanomisajoista jne. Opas löytyy myös ruotsiksi ja englanniksi.

SAK:n esittelykalvot
Työmarkkinajärjestelmän ja SAK:n esittely. Kalvosarja löytyy myös ruotsiksi ja englanniksi.

Tutustu myös SAK:n Työelämä-sivuihin!

Muuta aineistoa

Tilaa harmaata taloutta käsittelevä luento!

SAK on mukana Harmaa talous - Musta tulevaisuus -hankkeessa, jota koordinoi sisäasiainministeriö. Hankkeessa on valmisteltu harmaan talouden ilmiöihin ja torjuntaan pureutuva luento yhdessä Opetushallituksen kanssa. Luento soveltuu erinomaisesti esimerkiksi ammattioppilaitosten opiskelijoille - se on ollut erittäin suosittu! Luennon pitää poliisin, tullin tai verohallinnon asiantuntija. Tilaa luento kampanjan verkkosivuilta.

Ammattikasvatuksen aikakauskirja

Opetus-, kasvatus ja koulutusalojen säätiö julkaisee yhteistyössä Ammattikoulutuksen tutkimusseuran kanssa Ammattikasvatuksen aikakauskirjaa. Sen tarkoituksena on kertoa ajankohtaisesta tutkimuksesta ammatillisen koulutuksen ja työelämän henkilökoulutuksen parissa työskenteleville.

Lisätietoa Opetus-, kasvatus ja koulutusalojen säätiön nettipalvelussa.